ציצית כנגד דרגות יראה ואהבה, 3

שיעור שלישי בענין אהבה ויראה.
עבודת היראה בתורת החסידות.
מאור עיניים בפרשת לך לך, שם משמואל בפרשת שלח.

וזה לשון קדשו של המאור עינים – פרשת לך לך:
…אך נודע כי מצות ציצית היא שקולה נגד כל המצוות, כי על ידה זוכה תמיד בבוראו יתברך על ידי הסתכלותו על ארבע כנפות, שבכל צד שיסתכל יזכור אלהותו שמלא כל הארץ כבודו, וכמו שאמר הכתוב (במדבר ט"ו, ל"ט) וראיתם אותו וזכרתם את כל מצות ה', ובודאי שכן הוא מסגולת הציצית להזכיר האדם שיש בורא אין סוף שמלא כל הארץ כבודו בארבע רוחות העולם ולית אתר פנוי מיניה, כיון שכתב כן בפירוש בתורה. והזוכה יבין בפנימיות הדבר שכן הוא. ומאחר שעל ידי המצוה הזאת בא לו ההזכרה כאמור, על ידי זה יבוא לבחינת התשובה, באופן שיבוא לבחינת כסא הכבוד שיהיה מרכבה אליו יתברך, כמו שאמרו גדולה תשובה שמגעת עד כסא הכבוד. כי ציצית הוא לשון מציץ מן החרכים לשון הסתכלות, והבן, כי ההסתכלות מביא לידי תשובה להשיב אור אין סוף עליו. ולכן גם כן יקרא נתן דצוציתא על שם שאחזוהו בציצית ראשו והעלוהו לתשובה, כי הכוונה על ידי הסתכלות היתה האחיזה לבוא למדריגת תשובה, וכן גבי אותו ששלח ארבע מאות זוז להזונה ועל ידי ציצית חזר בתשובה, עד שאמרו אותן מצעות שהציעה לו באיסור כו', כי נודע שכל אהבה רעה שמתעוררת באדם צריך להביאה אל הטוב, שיתחיל לאהוב בהתעוררות האהבה את הבורא יתברך שמו, וכיוצא בשאר המדות, ועל ידי זה נעשה הרע כסא אל הטוב, וזהו לשון מצעות שהוא גם כן בחינת כסא, שעל ידי אהבה שהיה השראת הרע עליו, על ידי אהבה זו חזר בו ואחז בזה בבורא יתברך שמו ואהב אותו עד שפירש מן הרע, וזהו מצעות שהציעה באיסור הציעה בהיתר, והבן. וכל זה הוא על ידי בחינת ציצית כאמור לעיל:
אך נודע שצריך לילך ממדריגה אחר מדריגה מעט מעט ולא לעלות בפעם אחד, כמו שאמר הכתוב (שמות כ', כ"ג) ולא תעלה במעלות וגו'. וצריך שיהיה המדריגות דומה לדומה שלא יהיה מהות המדריגה של עכשיו כמו שלפניה, וצריך בתחילה לבוא על ידי הסתכלות הציצית לבחינת ים, שהוא ים החכמה להמשיך דעת שלו לים החכמה, ואחר כך עולה למעלה לבחינת רקיע, ואחר כך זוכה לבחינת כסא הכבוד:
וזהו לא בשמים היא וגו' (דברים ל, י"ב, י"ד), כי קרוב אליך הדבר מאוד בפיך ובלבבך לעשותו. הכוונה, שלא יוכל לבוא לבחינת ים ולבחינת שמים שהוא בחינת רקיע כי קרוב הוא, כמו כי קרוב אליך הדבר מאד בפיך ובלבבך וגו', שלא יהיה ח"ו עסק התורה ותפילתך אחד בפה ואחד בלב, אלא אחדות גמור יהיה ליחד המחשבה והדבור, והבן:
ונמצא, כי בודאי לזכות גדול נחשב מה שניתן להם מצות ציצית לישראל, כי בלעדה לא יבואו לידי תשובה כאמור לעיל, כי אם על ידי הסתכלות האמור יבואו לידי תשובה:

נהנתם? שתפו אחרים, הם יודו לכם.

הוסיפו את התגובה שלכם:

מומלצים

קצרים לשולחן שבת

נגן וידאו

ווארט קצר לפרשת אמור: לבחור בחיים

לקבלת השיעורים החדשים במייל

לשיעורי הרב בלוי שליט"א ניתן להאזין גם בטלפון:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן