פרשת כי ימוך אחיך והחזקת בו – דברי תורה פירושים ווארטים וסיפורים על פרשת בהר – י"ח אייר תשע"ב

פירושו הנפלא של הרה"ק ר' זושא מאניפולי זי"ע על הבטחת 'וציויתי את ברכתי'. כשלא שואלים שאלות ויש ביטחון רגוע בקב"ה הברכה היא באיכות.

כי ימוך אחיך.

האיסור לאדם למכור את נחלתו, כמבואר ברש"י. ביאור הרש"ר הירש זצ"ל על המצב המומלץ של מגורי האדם. לחיות בערים קטנות, ולעסוק בחקלאות. וענין היובל וגאולת הקרקעות הוא כדי להגן על המוכרים מחמת מצוקה כלכלית שלא יילחצו למכור יותר מידיי זול. שהעשירים לא יהיו עשירים יותר מידיי והעניים לא יהיו עניים יותר מידיי.

שלימות התורה שיש בה גם הסתכלות חברתית וגם סודות התורה העמוקים ביותר. הגרש"ז ברוידא זצ"ל.

דברי האבן עזרא על קניית חלקת השדה בשכם על ידי יעקב אבינו, 'להודיע שכל מי שיש לו חלק בארץ ישראל יש לו חלק בעולם הבא'. בעלות על קרקעות בדיירי בנין משותף בזמנינו.

מעלת המגורים בארץ ישראל, ודברי הפני יהושע בכתובות שזה רק אם קדושת הארץ משפיעה שחוזר בתשובה, אבל אם גדל שם או שנתרגל אין את המעלה בזה וכו'.

תשובת הרשב"א א' תקמ"ח על נבואה בחוץ לארץ, והיחס לנביאים ומשיחים למיניהם… וישראל נוחלי דת האמת כולו זרע אמת בני יעקב איש האמת, נח להם לסבול עול גלות ומה שעליהם, מהאמין בדבר קודם שידרשוהו דרישה אחר דרישה וחקירה אחר חקירה.

ואיש כי לא יהיה לו גואל – יתפלל להקב"ה, ואז – והשיגה ידו… החפץ חיים והנצי"ב בהעמק דבר.

ערבי נחל על הפסוק והחזקת בו, וברש"י חזקהו בשעת מוטת היד, לעור כשהמשא עדיין על החמור. בשם החסד לאברהם, כי שחה לעפר נפשינו דבקה לארץ בטננו – ודווקא אז – קומה עזרתה לנו…  וביאר הערבי נחל שכל זה הוא בגאולה בעיתה, אבל אנחנו מבקשים שתהיה גאולה של אחישנה עוד לפני שניפול עד למטה… וזהו והחזקת בו.

דברי החפץ חיים בספר אהבת חסד על חשיבות ההחזקה לפני הנפילה. ביאור מעשה בנימין הצדיק בגמ' בבא בתרא, שפירנס אשה ושבעה בניה ונוספו לו כ"ב שנים. כמה שאלות על זה. וביאר החפץ חיים שביקשה כסף כדי להקים עסק והשאלה אם מותר לקחת לזה מקופה של צדקה, ועמד ופירנסה משלו, וזכה לכ"ב שנים כנגד כ"ב תיבות שיש בפרשה זו של כי ימוך אחיך.

חידוש בגדר והחזקת בו, שאם עדיין אפשר להחזיק את האדם גם אם העסק קרס, נחשב עדיין למצוות והחזקת בו.

להזהר מלהרגיל לתרבות רעה, שמתרגל לחיות מצדקה.

האדמו"ר מסקולען זצ"ל – בתורה נאמר שהיא עץ חיים למחזיקים בה, שהאמת היא שהתורה מחזיקה את תומכיה, וגם בעני והחזקת בו, האמת היא שהעני מחזיק אותך… יותר ממה שהעני עושה עם בעל הבית.

ביאור לימוד איסור משאוי בשבת ברשות הרבים, ממשא הארון הנושא את נושאיו, והנושא חי הנושא את עצמו פטור, כי יש מצד ההלכה ומצד המציאות, אנו מחויבים להחזיק בתורה אך האמת היא שהארון נושא את נושאיו.

שיעורי תורה לצפיה ולשמיעה על פרשת השבוע, ראו כאן

שיעורי תורה לצפיה ולשמיעה על ל"ג בעומר ורשב"י, ראו כאן

דברי תורה וסיפורים מחזקים
נהנתם? שתפו אחרים, הם יודו לכם.

הוסיפו את התגובה שלכם:

מומלצים

קצרים לשולחן שבת

נגן וידאו

ווארט קצר לפרשת אמור: לבחור בחיים

לקבלת השיעורים החדשים במייל

לשיעורי הרב בלוי שליט"א ניתן להאזין גם בטלפון:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן