השיעורים על מצות ציצית שעליהם בנויים המאמרים, לפי סדר פרקי הספר
חמשת המאמרים שהובאו בתדפיס לפי סדרם
מאמר ראשון בתדפיס שהוא מאמר כ"ב:
"וזכרתם" – זיכרון הוא הרגשת הלב
[שיעור מספר 30 חלק א – רבי צדוק הכהן מלובלין, רמח"ל]
"למען תזכרו" – תמיהה על מהותה של זכירה זו / תמיהות במעשה בתלמיד שטפחו ציציותיו על פניו / שכחת המוח ושכחת הלב / כוחו של הדמיון אל מול הזיכרון / הסיבות הגורמות להתגברות כוח הדמיון / ביאור סגולתה של הציצית כנגד כוח הדמיון / הציצית בבחינת "עבותות של אהבה"
זכרון ושכחה – ציצית בתורת רבי צדוק הכהן מלובלין
מאמר שני בתדפיס שהוא מאמר כ"ח:
'רואים את הקולות' – השפות שבהן מדבר הקב"ה אל האדם
[שיעור מספר 43 – דגל מחנה אפרים, הבעל שם טוב]
לעיתים, מסר מסוים הנראה פשוט אצל האומר, אינו נקלט כלל אצל השומע / עבור מי יוצאת 'בת-קול' וכיצד שומעים אותה / "השמים מספרים", וצריך להקשיב לקול היוצא מהם / 'אין אדם רואה חובה לעצמו' – ועל כן הקב"ה מציב לו מראה / התועלת שביסורים והדרך לחסוך אותם / פרשת ציצית רומזת על שלוש השפות בהן הקב"ה מדבר עם האדם
הציצית, ושלשת השפות בהם השם יתברך מדבר איתנו – מתורת הבעל שם טוב
מאמר שלישי בתדפיס שהוא מאמר כ"ט:
"הסתכל בשלושה דברים" – ההתבוננות הרמוזה בציצית
[שיעור מספר 71 חלק א – רוח חיים למהר"ח מוואלאזין, שפת אמת]
ענין ה'ציצית' הוא 'הסתכלות והתבוננות' / בפרשת ציצית רמוזות שלוש ההתבוננויות שבמשנת "הסתכל בשלושה דברים" / "לדורותם" – דור הולך ודור בא / "תכלת" – כיליון וסוף / "וראיתם אותו" – את הקב"ה / שלוש ההסתכלויות שבמשנה עלולות לשמש כטענות מייאשות בידי היצר הרע / בכוח הציצית להציב במרכז ההתבוננות את הקב"ה ובכך נעשות שלוש ההסתכלויות מרוממות ומרחיקות מעבירה / ביאור האופן שבו רמזה התורה שציצית שקולה כתרי"ג מצוות
מאמר רביעי בתדפיס שהוא מאמר נ"א:
גודל מעלת היראה המתבטאת במצות ציצית
[שיעור מספר 9 – תניא פרק מ"א]
מהי "היראה הטבעית" שבלב כל ישראל, וכיצד היא מתעוררת / ביאור המושג 'בשבילי נברא העולם', והשפעתו על האדם / ההתבוננות הראויה לפני לימוד תורה וקיום מצוות / מהו 'הרצון העליון' וכיצד הוא מביא לידי דביקות / קבלת עול מלכות שמים ע"י הציצית – 'עבודה שלימה'
גדלות מעלת היראה ועבודת הציצית – תניא פרק מ"א
מאמר חמישי בתדפיס שהוא מאמר ל"ד:
הציצית מרמזת על חובת האדם להשלים את הבריאה
[שיעור מספר 25 – משך חכמה, מהר"ל]
שש המצוות השקולות כנגד כולן, והחילוק בינן לבין מצות ציצית / משל שני האנשים הנכנסים לבית חרב / מהי הגישה הראויה לחסרונות העולם הזה / הטוב הטמון בבריאה ותפקידו של האדם / ביאור מאמר חז"ל "שאמר לעולמו די" / "עוטה אור כשלמה" – הבריאה כבגדו של הקב"ה / המבט החדש שנותנת הציצית על כל המצוות / כיצד נעשה האדם שותף עם הקב"ה בבריאה
הציצית בבגד, עבודת האדם להשלים את הבריאה – משך חכמה על פרשת שלח
מאמרי הספר לפי הסדר
פתח השער
"ועשו להם ציצית" – בבחירתכם תלוי הדבר
[1 א – רש"ר הירש]
'דבר אל בני ישראל' הוא מסירת המצוה והלכותיה / 'ואמרת אליהם' להסביר לבני ישראל בלשון אמירה – לשון רכה – את חשיבותה של מצות ציצית / שהם ירצו לחייב עצמם במצוה זו מתוך אושר ושמחה של מצוה
פתיחה ללימוד ענין ציצית – למה לא מחייבת התורה ללבוש בגד החייב בציצית?
שער "ועשו להם ציצית"
טעמיה וענייניה של מצות ציצית
א' – 'בני אל חי', הטעם שמצות ציצית לא ניתנה כחובה גמורה
[1 ב – ילקוט ראובני, רש"ר הירש, בן איש חי, ויואל משה]
תמיהה על כך שלבישת בגד הציצית תלויה בבחירתו / ביאור המאמר 'ציצית שקולה כנגד כל המצוות' / ביאור עניינו של 'בגד' והטעם שנתחדש בחטא עץ הדעת / טשטוש הגבולות שנוצר מחטא עץ הדעת / עומק הציווי 'ולא תתורו', ומהו פירוש 'לתור' / כיצד נתקן חטא זה ע"י 'והייתם קדושים לאלוקיכם' / ביאור הטעם שהציצית ניתנת דוקא בבגד / ביאור הטעם שמצות ציצית תלויה בבחירה לאור כל הנ"ל / ראיות שגם הבגד הוא 'חפץ של מצוה' ולא הגדילים בלבד, וביאור הענין
פתיחה ללימוד ענין ציצית – למה לא מחייבת התורה ללבוש בגד החייב בציצית?
ב' – "הכר נא למי החותמת והפתילים" – כח עדותה של הציצית
[16 א – בעלי התוספות, רבי יהודה הלוי]
התעטפות הציצית מאחוריהם הגינה מפני מי ים סוף / 'גדילים' – "גָּד לַיָּם", גדילי הציצית חותכים את הים / ביאור עומק הפיוט 'יום ליבשה' / גאולת הים והגאולה העתידה, והזכות המחברת ביניהם / מילה וציצית – העדות הנסתרת והעדות המגולה / "הכר נא למי החותמת והפתילים" – גילוי האמת הפנימית ע"י הציצית
קריעת ים סוף בזכות מצות ציצית – שיעור לפרשת בשלח
ג' – היתר כלאים בציצית – כחה של הציצית לאחד את הגוף והנפש
[58 – רבינו בחיי, רש"ר הירש, זרע שמשון]
ביאור תיבת "שעטנז" על פי הפשט ועל פי המקובלים / דברי הרש"ר הירש אודות שני הכוחות המנוגדים הפועלים באדם / הפגם היוצא מתערובת הכוחות הללו / ביאור חידושם של המקובלים שהציצית כוללת את כל הכוחות שבבריאה / ביאור יסוד ההיתר של כלאים בציצית / איסור שעטנז נתחדש לאחר חטא אדה"ר
לשנות את המזל – למה הותר כלאיים בציצית? תיקון הבריאה בכח התורה
ד' – הצופה שבראש המגדל, "והחזיקו בכנף איש יהודי" – הציצית רומזת על גילוי מידת החסד כלפי החוטאים
[68]
הכלל האמור בכל המצוות מלבד ציצית / עניינה של אחיזת אומות העולם בכנף הציצית / "נתעטף כשליח ציבור" – הטלית וי"ג מידות של רחמים / משל הצופה / האחריות המוטלת על כל אחד מישראל כלפי הרחוקים / תפקיד הציצית
הצופה שבראש המגדל – המסר ההכרחי של החיים – הדיבור של הציצית לעולם כולו
ה' – ציצית במקומות המטונפים, מעלת 'אור המקיף' של הציצית
[41 – רמב"ם, חת"ס, מצת שימורים, מאור עינים, מקור חיים לרח"כ תלמיד מהרח"ו, ליקוה"ל ברסלב]
אין לנהוג ביזיון בציצית, אך מותר להכנס עמה לבית הכסא / דברי הרמב"ם בגדר כבוד תשמישי מצוה, ואיסור כיסוי הדם ברגלו / אור המקיף שבתשמישי מצוה, וגודל קדושתם יותר מתשמישי קדושה / ביאור טעם ההיתר להכנס בטלית קטן לבית הכסא על פי זה / אמירת 'התכבדו מכובדים' בכניסתו לבית הכסא / ע"י האור המקיף יכולה הציצית להעלותו מכל נפילה
הקדושה המיוחדת של הציצית – עיון בדין ציצית בבית הכסא
ו' – הציצית מזכירה את התכלית של תיקון העולם
[35 – רמח"ל]
ההבדל בין מקיים המצוות ל"צדיק האמיתי" / זמני הקדושה וזמני הטומאה השולטים ביממה / שעת חצות לילה ומעלת הציפייה לישועה / לבישת הציצית בעת התגברות הקדושה / עצת אליהו הנביא לר' עקיבא / המעשים החיצוניים ותכליתם הפנימית / הטעם שמקיים המצוות זקוק לציצית כ"חותם של עבד"
עבודת האדם בתיקון העולם – עיון בסוד הציצית בקבר הרמח"ל זי"ע בטבריה
ז' – 'כצוציתא דארמאה' – בלורית של גוים, טעם וסוד הפרדת חוטי הציצית
[26 – בעל התכלת רגח"ה מראדזין, ר' נתן שפירא בעל מצת שימורים, רבי צדוק הכהן]
חיוב הפרדת חוטי הציצית "כבלורית של גוים" / עניינה של תספורת הגויים, והיפוכה בציצית / הכח המשותף לציץ של כהן גדול ולציצית / "מכנף הארץ זמירות שמענו" – השפעת הציצית במקומות הרחוקים
הפרדת הציצית כבלורית של גויים… ביאור הענין
ח' – בציצית רמוזה מעלת הדביקות בתלמידי חכמים
[59,60 – שארית ישראל וילעדניק, מאור ושמש, תפארת שלמה]
הטעם שקרח לגלג על מצות ציצית / ציצית רומזת על הכנעה בפני גדולים / ע"י התבטלות לצדיק משיגים מעלת הצדיק / גם בעל המדרגה צריך להתקרב לצדיק הדור, וזוכה לתוספת 'טעם כעיקר' במעשיו / השפעת הצדיק על דורו משולה לציצית היוצאת מן הבגד חוצה / "על כנפי בגדיהם" – הדרך לזכות ל'כנפיים' של התעלות / 'ציצית' לשון הצצה על האחר, ומעלת דיבוק חברים בעבודת ה'
התקשרות לצדיקים במשנת החסידות – בסוד הציצית
שער "והטלית יפרוש כנפיו"
סגולותיה של מצות ציצית
ט' – "תקות חוט השני" – הציצית מרמזת על כחה של התקוה לישועת ה'
[63 – רמח"ל, עיקרים]
התקוה לישועת ה' – חובה גדולה ביסוד עבודת האדם / כיצד יזכה האדם לישועה כשאין בידו מעשים / ששת חלקי עבודת הלב ומקורם, וכיצד הם מושתתים על התקוה / מי שאינו מקוה אל ה' אינו מקיים כראוי מצות אמונה ולא יראה ולא תשובה / אינו בא לידי שמחה אמיתית בעבודת ה' / התקוה עצמה היא זכות להצלה, ולכן לא שייך להתייאש / "ויקחני בציצית ראשי" – סגולת הציצית להציל מתוך הנפילה / אפילו כלאים הותרו בציצית, ולכן נתגיירה רחב ע"י "תקות חוט השני"
חוט של תקוה – ענין ציצית מיוסד על דרוש הקיווי לרמח"ל
י' – הקשר בין הבגדים והשפעת המזלות, ותיקונם ע"י הציצית
[57,61 – ר"י אייבשיץ]
בגד לשון "גד" – מזל / אופני השפעת המזלות על האדם, ושינוי המזל / נזקי הקנאה, התאווה והכבוד, לעומת תועלתם לבניין העולם / כחה של הציצית בביטולם / תיקון המזלות ע"י ציצית / התעלות מעל ממשלת המזלות / "כי הלבישני בגדי ישע" – מדרגת הבגדים קודם חטא אדה"ר ולאחריו, ותיקונם ע"י יעקב
האם אפשר לשנות את המזל? איך הופכים מזל? המזלות ביהדות וכח ההיפוך של הציצית
המזלות, הבגדים, והאדם – מזל וציצית מתורת רבי יהונתן אייבשיץ זצ"ל
י"א – כתנות אור – הציצית וצל עץ הדעת
[62 – ר"י אייבשיץ, השל"ה]
צל עץ הדעת וההסתתרות תחת שלטון המזלות / הצל שמצד הקדושה וענין המסווה על פניו של משה רבינו / מהות טענת "אייכה" שנאמרה לאדם הראשון / השינוי בגילוי כבוד השי"ת בין קודם החטא ל-אחר החטא / כתנות עור שנעשו לאדה"ר תחת 'כתנות אור' שהיו לו / בכחה של הציצית לחדש בחינת 'כתנות אור' / היפוך המזל ע"י ציצית שמאחוריו
צל עץ הדעת – מזל וציצית במשנת רבי יהונתן אייבשיץ
י"ב – הציצית והתפילין משלימים זה את זה בכח השפעתם
[70 – מי השילוח, ר' צדוק הכהן]
עיקר כח ההצלה מן החטא הוא ע"י הציצית, אולם לעיתים דוקא התפילין מועילות יותר / "בשעת יצר הרע לית דמדכר ליה ליצר טוב" – כיצד מתמודדים בשעת הניסיון / "פארו עלי" – כח התפילין וסגולת הרוממות / היצה"ר היושב בין שני מפתחי הלב, והניסיון בעבירה הנראית כמצוה / סגולת הזוה"ק שזוכה לה אדם המקיים מצות ציצית ותפילין כראוי / ספירת 'כתר', השפעתה על שכל האדם, והמשכתה על כל הגוף / כח ההגנה מפני החטא במקום שהשכל אינו מועיל
מי השילוח פרשת אחרי מות ופרי צדיק פרשת קדושים
י"ג – סגולתה של הציצית להגן מן העבירה ולטהר זוהמת החטא
[16 ב – בעל שבט מוסר בספר מגלה צפונות]
בזכות ציציות שמאחוריהם ניצלו מן המים שמאחוריהם בעת קריעת ים סוף / ביאור ענין "ארונו של יוסף" שקרע להם את הים / "ותתפסהו בבגדו" – כחה של הציצית בעמידת יוסף בנסיון / כיצד מסייעת הציצית כנגד טענת "הללו עובדי ע"ז" / ענין היתר כלאים בציצית / כח טהרת הזוהמה המעורבת בקדושה
קריעת ים סוף בזכות מצות ציצית – שיעור לפרשת בשלח
י"ד – השגת מדריגת עבודת ה' בשמחה – ע"י מצות ציצית
[34 – מי השילוח, נאות דשא ביסקיביץ]
עומק הסיבה שנקבעה פרשת ציצית בקריאת שמע / חידוש ה'מי השילוח' – חלוקת המצוות והאיסורים בפרשת ציצית לשלושה זוגות המתקנים זה את זה / 'הכנעה של שוא' ועניינם של הרהורי ע"ז / התועלת בזכירת 'המעלך מארץ מצרים' / הנפילה העלולה לבוא בעקבות עזיבת ההכנעה / קבלת עול מצוות – בשמחה ולא מתוך כורח / סגולתה של הציצית להגיעה לדרגה של שמחה בעבודת ה'
מתקדמים מהכנעה לגאווה עד שמחה ואהבה – ציצית במשנת מי השילוח מאיז'ביצא
ט"ו – סגולת הציצית להגנה מפני עין הרע
[40 – זוה"ק, אריז"ל, חיד"א, מדרש שמואל, מעשה רוקח, בני יששכר, מקור חיים, יפה ללב]
כח עין הרע המוזכר בגמרא / פעולת העין היא בכח המחשבה / 'עין רעה' אינה הבטה בעלמא אלא דרך חיים / השפעת עין הרע על מי שלא נגזר עליו היזק / מדוע חששו גדולי עולם מעין הרע / גדרי הכלל "מאן דלא קפיד לא קפדינן בהדיה" / סגולת הציצית להגן מפני עין הרע, ובאילו אופנים / ציצית כנגד יוסף הצדיק / "אין עוד מלבדו" – ההכרה של המתעטף בציצית
בלי עין הרע…' – מה זה עין הרע? איך היא מזיקה? וסוד הציצית המגינה
ט"ז – סגולת הציצית – להאיר על הפגמים ולתקנם
[54 – רמח"ל, נועם אלימלך, מהר"ל, תולדות יעקב יוסף, מי השילוח, רבי צדוק הכהן, בית יעקב איזביצא, ישמח ישראל, תורת מהרי"ץ דושינסקי]
חושך העוה"ז, וביאור משל 'גן המבוכה' של המסילת ישרים / ציצית בחינת "מציץ מן החרכים", וסגולתה לגלות החסרונות / "וראיתם" לשון אור – הציצית מגלה גם את המעלות / הטעם שרב קטינא לא רצה לחייב עצמו בציצית / "בשר החי מרגיש באיזמל" – מעלת המכיר חסרונותיו / 'גלות הדעת' במצרים, ומצבו העגום של אדם הסבור שמעלותיו הן חסרונות / בחינת 'בדיקת חמץ' הרוחנית, המתנוצצת בערב פסח / התנאי לצאת מ'גלות הדעת', וביאור שמחת הצדיקים בשאיבת 'מים שלנו'
לגלות את החסרון ולהגיע לשלימות – אור הפסח והציצית
י"ז – הציצית שומרת על קדושת ישראל כנגד השפעת אומות העולם
[2 – רבי צדוק הכהן מלובלין]
יחסם של אומות העולם לקיום מצוות / המבחן לדעת שהוא אינו מקיים בדרך זו / "ננתקה את מוסרותימו" – הגויים ילחמו במצות ציצית לעתיד לבוא / "שובי ונחזה בך" – דרישתם של האומות מישראל לעתיד לבוא / בפנימיות נשמת ישראל אין הגויים יכולים להשפיע כלל / היכן הם כן יכולים להשפיע, ומה מגן על ישראל שם / "ותתפשהו בבגדו" – הגויים מבקשים להחטיא בבחינת ה'לבושים' / מתנת הציצית בזכות זהירותו של אברהם ממראית עין / מדוע לא תועיל הציצית לגויים שילבשו אותה
ציצית ואומות העולם – 'ננתקה את מוסרותימו, ונשליכה ממנו עבותימו'
י"ח – סגולת הציצית והמילה לגלות ההארה הפנימית
[19 – שפת אמת, השוואה למאמרי הרש"ר הירש]
החילוק בין 'מצוה קלה' ל'מצוה חמורה', והצד השוה שבכל המצוות / כלאים מלשון 'כלא', והדרך לצאת לחירות / טעם היתר כלאים בציצית, והקשר בין ציצית ליציאת מצרים / 'גדיל' ו'ענף' שבציצית רומזים על דרך העליה הנכונה / "אור זרוע לצדיק" – גילוי האור הפנימי ע"י הציצית והמילה / ברית הלשון וברית המעור – כנגד ר"ה ויוה"כ, ולכן מתעטפים בציצית ביוה"כ / ענין 'טלית מצוייצת' וקבלת השפע מנר חנוכה
ציצית גילוי אור המילה – בדברי השפת אמת
שער "ונחל עדניך תשקם"
שכרה של מצות ציצית לעוה"ב
י"ט – מעלת "הזהיר בציצית" לתחיית המתים
[29 – מהר"ל מפראג]
ארבעת העולמות שעוברת נפש האדם עד הגעתה לתכלית / ארבע המצוות שהזהיר בהן זוכה לשכר מיוחד / "עומדים בלבושיהם" – ביאור שאלת קלאופטרא המלכה לרבי מאיר / הכבוד המזוייף והכבוד האמיתי / "הזהיר בציצית" זוכה לכבוד האמיתי בתחיית המתים / חלקו של שם וחלקו של אברהם בנתינת מצות ציצית לזרעם / הפתילים מוציאים את הכבוד האמיתי מן הכח אל הפועל
ציצית כבגד של תחית המתים – מהר"ל בספר נר מצוה
כ' – לעילוי נשמה – כחה של ציצית לעולם הבא ולתחיית המתים
[39 – ר"ח פלטיאל, בן איש חי, שפת אמת, יסוד ושורש העבודה, ארץ צבי, אמרי אמת]
קבורת המת בטלית וטעמיה / המשכיות קיום המצוה לאחר מיתה / שם ויפת זכו לשתי דרגות של כיסוי / כיסוי הקבורה מקביל לכיסוי המצוה / כנפות הארץ וכנפי הציצית / הסגולה הגדולה להמשיך ולהתעלות לאחר מיתה / נצל את חייך כל עוד אתה יכול! / השאיפה לזכות ל'מלבוש העליון', והדבר המונע אותו / נתיבות החכמה והחכמה עצמה / משל 'שיר השירים' וביאור חדש לנמשל / כחה של ציצית לתחיית המתים
ציצית לעילוי נשמה – מדברי רבותינו הראשונים והאחרונים
כ"א – בכוח הציצית זוכים לקדש הגוף לתחיית המתים
[80 – מקור חיים לרבי חיים הכהן מארם צובא זצ"ל, תלמיד רבי חיים ויטאל זי"ע]
לבוש הגוף ולבוש הנשמה / מהי 'קבלת פני שכינה' ומדוע הזהיר בציצית זוכה לכך / החידוש הגדול בתחיית המתים / הקדושה הנמשכת ע"י קיום כל המצוות, ומהי הדרך הקצרה לזכות לכך / לבושי אדה"ר לאחר החטא – הסתרה או תיקון / עומק דברי הגר"א קודם פטירתו על מעלת הציצית / י' של יעקב מעלה אותו מעל 'עקב עשיו' / "מארבע רוחות בואי הרוח" – מקור רוח תחיית המתים / ביאור פנימיות דין 'גרדומין בציצית'
ביאור על פי הספר מקור חיים לרבי חיים הכהן מארם צובא זצ"ל, תלמיד רבי חיים ויטאל זי"ע
שער "למען תזכרו"
העניינים הרמוזים בראיית הציצית
כ"ב – "וזכרתם" – זיכרון הוא הרגשת הלב
[30 א – ר' צדוק הכהן מלובלין, רמח"ל]
"למען תזכרו" – תמיהה על מהותה של זכירה זו / תמיהות על המעשה בתלמיד שטפחו ציציותיו על פניו / שכחת המוח ושכחת הלב / כוחו של הדמיון אל מול הזיכרון / הסיבות הגורמות להתגברות כח הדימיון / ביאור סגולתה של הציצית כנגד כח הדמיון / הציצית בבחינת "עבותות של אהבה"
זכרון ושכחה – ציצית בתורת רבי צדוק הכהן מלובלין
כ"ג – עמלק כוח השכחה, הציצית כוח הזיכרון
[30 ב – ר' צדוק הכהן מלובלין]
בזכרון הציצית מתקיים מצות מחיית עמלק / ראשית גוים עמלק – הפיתוי הראשון לכל יהודי לשכוח מיחוד ה' / אשר קרך בדרך – לעוורם בהזדמנות חד פעמית, מים גנובים ימתקו / כיון שרפו ידיהם מהתורה בא עמלק / עמלק – ההשתקעות בדמיונות העוה"ז, והליצנות, כח הפירוד / זכור אל תשכח – המלחמה בעמלק ע"י 'למען תזכרו' / מחוט ועד שרוך נעל זכו למצות הציצית – אין אדם נוגע במוכן לחבירו / עמלק הוא הערב רב / בדרך האמת / הלכה למעשה
זכרון ושכחה – ציצית בתורת רבי צדוק הכהן מלובלין
כ"ד – הציצית וזכר יציאת מצרים
[55 – רמב"ן, אור החיים, מהר"ל, שפת אמת]
מקומה של מצות ציצית בין המצוות שנקבעו כזכר ליציאת מצרים / המצוות המקיפות את האדם מד' רוחותיו / הקשר הנוצר ע"י זכרון ההנהגה הניסית / טעמים שלא נקבעה הנהגה ניסית באופן תמידי / עומק דברי הרמב"ן בגדר הנס והטבע / "כמעשה לבנת הספיר" – חוטי הלבן וזכרון ישראל בגלות
זכר ליציאת מצרים – פסח וציצית חלק ב'
כ"ה – ״כמעשה לבנת הספיר וכעצם השמים לטוהר" – הלבן והתכלת כנגד הגלות והגאולה
[53 – ספר החינוך, שפת אמת]
ביאור הקשר בין פרשת ציצית וזכירת יציאת מצרים / הטעם שבציצית שייך במיוחד ענין "אחרי הפעולות נמשכים הלבבות" / יציאת מצרים – היציאה ממיצרי הגוף / ענין 'לבנת הספיר' המונחת תחת רגלי השי"ת / "עצם השמים" וגילוי פנימיות נשמת ישראל / הסוד שנתגלה ליעקב במילים "ויוסף ישית ידו על עיניך"
בלבנת הספיר הראם אות ידידות – זכר ליציאת מצרים – פסח וציצית – חלק א'
כ"ו – חוטי לבן וחוטי תכלת – זכירת גדרי ההלכה בנסיונות השונים
[4 א – הנצי"ב מוואלוז'ין, שפת אמת]
נכפלה חובת זכירת המצוות בפרשת ציצית / נסיון איש העולם הזה לעומת נסיון האדם הדבוק בבוראו / ביאור הנצי"ב על תפקידם השונה של חוטי לבן וחוטי התכלת בזכירת המצוות / חובת הזהירות בקיום פרטי ההלכה אפילו במחיר הפסד השגות רוחניות / מצוה כהלכתה אך ללא כוונה לעומת מצוה בכוונה אך שלא כהלכתה / ביאור כפילות הכתוב 'אני ה' אלקיכם'
ציצית, לא פחות ולא יותר – רבינו הנצי"ב בספר 'העמק דבר'
כ"ז – שתי בחינות של זכירה – ציציות שמלפנים וציציות שמאחור
[16 ג – חתם סופר, בעל התניא]
בזכות ציציות שמאחוריהם ניצלו מן המים שמאחוריהם בעת קריעת ים סוף / ביאור שתי בחינות האמונה בפסוק "ויאמינו בה' ובמשה עבדו" / הנהגת הענן התמידית והנהגת משה שהתחדשה על ים סוף / המצוות הנזכרות ע"י ציציות שמלפנים ושמאחור / כֹחה של אמונת חכמים בלא שאלות
קריעת ים סוף בזכות מצות ציצית – שיעור לפרשת בשלח
כ"ח – 'רואים את הקולות'- השפות שבהן מדבר הקב"ה אל האדם
[43 – דגל מחנה אפרים בשם הבעש"ט, בני יששכר]
לעיתים, מסר מסוים הנראה פשוט אצל האומר, אינו נקלט כלל אצל השומע / עבור מי יוצאת 'בת-קול' וכיצד שומעים אותה / "השמים מספרים", וצריך להקשיב לקול היוצא מהם / 'אין אדם רואה חובה לעצמו' – ועל כן הקב"ה מציב לו מראה / התועלת שביסורים והדרך לחסוך אותם / פרשת ציצית רומזת על שלוש השפות בהן הקב"ה מדבר עם האדם
הציצית, ושלשת השפות בהם השם יתברך מדבר איתנו – מתורת הבעל שם טוב
כ"ט – "הסתכל בשלושה דברים" – ההתבוננות הרמוזה בציצית
[71 א – רוח חיים למהר"ח מוואלוז'ין, שפת אמת]
ענין ה'ציצית' הוא 'הסתכלות והתבוננות' / בפרשת ציצית רמוזות שלוש ההתבוננויות שבמשנת "הסתכל בשלושה דברים" / "לדורותם" – דור הולך ודור בא / "תכלת" – כיליון וסוף / "וראיתם אותו" – את הקב"ה / שלוש ההסתכלויות שבמשנה עלולות לשמש כטענות מייאשות בידי היצר הרע / בכוח הציצית להציב במרכז ההתבוננות את הקב"ה ובכך נעשות שלוש ההסתכלויות מרוממות ומרחיקות מעבירה / ביאור האופן שבו רמזה התורה שציצית שקולה כתרי"ג מצוות
ל' – בכחה של ההסתכלות בציצית להכניע לב האדם ליראת השם
[36,37 – ביאור הגר"א, הכתב והקבלה, כלי יקר, בת עין, מאור עינים]
מצות הלבישה ומצות הראייה / סגולת ראיית הציצית כנגד החטא / חידוש הזוהר הק' המדמה בין פעולת הציץ אצל הכה"ג לפעולת הציצית אצל כל אדם / כח הציץ כנגד עזות הפנים, והקשר לקדושה / מדוע זוכה הכהן גדול לציץ / הציץ והציצית – שתי דרגות של אמונה בשני סוגי אנשים / עניינה של צורת סידור המילים "קודש לה'" בציץ
וראיתם אותו' – עיון בדין ראיית הציצית
ציץ לכהן גדול, ציצית לכל אדם – ביאור דברי הזוהר הקדוש
ל"א – היסודות הרמוזים בפרשת ציצית בדרכי קידוש החומר
[20 – באר מים חיים פרשת שלח]
מילה וציצית והמשותף ביניהם / כמה דיוקים בפרשת ציצית / התנאי החיוני לנכנס בעבודת ה', והחשש הגדול לולא זה / היחס הנכון אל הטוב הגשמי שברא הקב"ה בעולמו / ביאור עניין ההשפעה האלוקית על כל הברואים, ומשל החשמל / שתי הבחינות שבכל דבר גשמי, ואיזה ראוי לקרב / גם בתכונות הנפש קיימות שתי הבחינות הללו / "לכו לחמו בלחמי ושתו ביין מסכתי" – להפוך את הלחם ל"לחמי" / יראי ה' לעומת יראת נזירי אומות העולם / "אשר אתם זונים" – הדרך הנכונה להיות "ניזון" מהעולם הזה / הטעות של המרגלים הראשונים וההבנה של המרגלים ששלח יהושע
ציצית והנאה קדושה מהעולם הזה – מספר באר מים חיים פרשת שלח
ל"ב – זכירת יציאת מצרים ע"י הציצית – הדרך לגאולת נפשו של האדם
[56 – חתם סופר, כתב סופר, הרמח"ל בספר דרך השם, ומספר זרע שמשון]
"אשר התעללתי במצרים" – החידוש שפרעה לא הבין / עיטוף ארבע כנפות הציצית מגלה מהי אמת ומהו דמיון / זכרון יציאת מצרים שע"י הציצית, לעומת סיפור יציאת מצרים בליל הסדר / טעם שהציצית קרויה 'חותם עבדות' / ארבע כנפות הציצית וכנגדן ארבע לשונות של גאולה / הדרך להיות במצב של גאולה גם בגלותנו / טעם לכאב ראשו של רבי יהודה לאחר שתיית ד' כוסות / מדרגת "ולקחתי" וזמן עיטוף הציצית / "והייתם קדושים" – קדושת ישראל במצרים נרמזת במצות ציצית / ארבעת השלבים לגאולת האדם
ארבע לשונות של גאולה וארבע כנפות הציצית – זכר ליציאת מצרים
ל"ג – "וראיתם אותו וזכרתם" – התבוננות אל מהות הדברים, וחכמת האותיות
[79]
החילוק המהותי בין לשון הקודש ושאר לשונות / פירוש חדש למאמר "אסתכל באורייתא וברא עלמא" / הבנת משמעות המילה ע"י צורת האותיות וסידורן במילה / האותיות והגימטריא ככלי להבנת הפנימיות / "למען תזכרו" – כיצד מצפים מהאדם לזכור ע"י גימטריא ורמזי האותיות / ההנהגה הנלמדת מציצית לכל המצוות / ענין "יחוד ייחודים" והשימוש בהם לתקן הדברים
הקדמה לכוונות האר"י ז"ל והרש"ש
שער "ותרי"ג מצוות התלויות בה"
השפעת הציצית על כל המצוות
ל"ד – הציצית מרמזת על חובת האדם להשלים את הבריאה
[25 – משך חכמה, מהר"ל]
שש המצוות השקולות כנגד כולן, והחילוק בינן לבין מצות ציצית / משל שני האנשים הנכנסים לבית חרב / מהי הגישה הראויה לחסרונות העולם הזה / הטוב הטמון בבריאה ותפקידו של האדם / ביאור מאמר חז"ל "שאמר לעולמו די" / "עוטה אור כשלמה" – הבריאה כבגדו של הקב"ה / המבט החדש שנותנת הציצית על כל המצוות / כיצד נעשה האדם שותף עם הקב"ה בבריאה
הציצית בבגד, עבודת האדם להשלים את הבריאה – משך חכמה על פרשת שלח
ל"ה – חיבור הלבוש והציצית – החדרת המצוות אל תוך הלב
[42 – בעל התניא בספר ליקוטי תורה]
בחינת הדוד והרעיה לעומת בחינת האדון ועבדו / ביאור המושגים 'הוד' ו'זיו' השכינה, וכיצד ישיגם האדם בדעתו / הדרך הנכונה לשתף את 'הנפש החיונית' בעבודת ה' / ביאור המושג "מציץ מן החרכים" שלא כלפי הקב"ה, ומהי טענת "רחצתי את רגלי איככה אטנפם" / "לבושו צדקה" – המצוות כלבושים / תיקון הציצית בלבוש ונקודת הלב שבכל המצוות
שני המפתחות של הלב – פרשת ציצית בליקוטי תורה לאדמוה"ז
ל"ו – מדרגות הענוה הרמוזות בפרשת ציצית
[27 – נועם אלימלך]
'ציצית' לשון הצצה – על מה צריך להתבונן / אין מצוה שנעשית בשלימות / מעלתו של הכאב על חסרון השלימות / כיצד יתכן שרצון ה' מתגלה בחטאים / "והארץ לעולם עומדת" – הזכות שמקיימת את ישראל לעולם / "תכלת דומה לים" – יעשה עצמו בבחינת "והים איננו מלא" / ככל שמתעלה צריך להקטין עצמו יותר / 'ענוה של עני' ו'עני של עשיר'
הסתכלות בציצית – השגת הענווה האמתית – נועם אלימלך פרשת שלח
ל"ז – מעלת השמחה והדביקות בקיום מצות ציצית
[78 – חזו"א, רמח"ל, פרי הארץ]
'שמחה מופרזה' במצות ציצית / ממה נובעת שמחה אמיתית / כיצד זוכים להיות 'חלק אלו-ה ממעל ממש' / 'מדיליה נפח' – החיבור לנשמה שבתוך הנשמה / שלושת השלבים אל הדביקות, והלימוד ממעשה שכם ודינה / הסגולה לדביקות אמיתית, והדרך לחוש טעם במצוות / פרישת טליתו של הקב"ה
חזון איש, רמח"ל במסילת ישרים, ופרי הארץ בפרשת וישב
ל"ח – הציצית והתכלת – חיבור מעשה המצוות לשורש האלוקי
[72 – צרור המור]
ביאור סמיכות פרשת ציצית למעשה המקושש ולמעשה קורח / טענת קורח ועומק ראייתו מטלית שכולה תכלת / ל"ב פתילי הציצית ול"ב נתיבות החכמה / משל המקובלים משבילי הגן ושומר השבילים / "ותופשי התורה לא ידעוני" – האין כאן סתירה מיניה וביה? / מתי הקדושה אינה יכולה לרומם את האדם / "והיה המשכן אחד" – חיבור כל החלקים הכרחי / ביאור הטעם שנקראו שולי הטלית 'כנפות'
שער "על כנפי בגדיהם"
הבגד והעיטוף במצות ציצית
ל"ט – "להתאחד בשורש האחדות" – העיטוף בטלית מחזיר את האדם אל האחדות הפנימית
[3 – שפת אמת, תפארת יוסף, סוד ישרים]
אחדות ה' המוחלטת והבריאה הנראית לעינינו כפירוד / כיצד מגלים את האחדות גם בעולם החיצוניות / "מכנף הארץ זמירות שמענו" – שירת הגעגועים של הרחוקים / התיקון הנעשה בקיבוץ ארבע כנפות הטלית / ביאור דרגת "בצלו חמדתי וישבתי" / כיצד ניצלים מן המפריעים המקיפים את האדם
ציצית – גילוי האחדות בעולם הפירוד, לקבץ ארבע כנפות לאור פנימי – שפת אמת פרשת שלח
מ' – טלית גדול בזמן התפילה, עניינו של "עיטוף" הטלית, ופעולתו בנפש האדם
[5 – מהר"ל, הכתב והקבלה, שפת אמת, ר"ש מקרלין, דברי יהושע, קב הישר, הרה"ק מרוז'ין]
מחלוקת הראשונים בגדר עיטוף הטלית וחובתו / ביאור 'הכתב והקבלה' ללשון "עיטוף" / הרושם בנפש האדם מכינוס כל האברים בתוך הטלית / ה"כניסה" לטלית ככניסה אל תוך ענני הכבוד / שינוי כל התנהלות האדם עם חבריו בעקבות הכנעתו לפני השי"ת / התפילה שראוי להתפלל בעת העיטוף
להתעטף בציצית – למה דווקא 'התעטפות'? ההכנעה והשלווה
מ"א – כנפות הציצית וכנפי השכינה
[73 – צרור המור על מגילת רות]
ביאור פשט המושג 'כנפי השכינה', וסוגים נוספים של 'כנפיים' / כיצד יכול להתהפך כח החמה מ'בוער כתנור' ל'מרפא בכנפיה' / בחינת 'לבוש' שבמצוות, וסגולתו לכסות על עוונות / מהו 'גילוי כנף אביו' / סגולת 'לבוש צדקה' / הכיסוי היחיד שמועיל למי שמצוי במצב של 'ערום מן המצוות' / רמזי הציצית הכוללים את סגולת ה'לבוש' שבכל המצוות / מעלתה המיוחדת של רות המואביה שבחרה ב'כנפי השכינה'
אשכול הכופר לרבי אברהם סבע זצ"ל על מגילת רות
מ"ב – 'יחביאני צל ידו תחת כנפי השכינה', הציצית מכסה ומגלה
[32 – ר' צדוק הכהן, דרשות חתם סופר, מהר"ל]
כח ההסתרה של הציצית, שאפילו נביא כמשה רבנו אינו רואה / הטעם שהתחמק רב קטינא ממצות ציצית / על ידי ההתעטפות בטלית ביום כיפור מגיעים לדרגת "לפני ה' תטהרו" / הזכות להיות נידון על ידי הקב"ה בלבד / מדוע לעתיד לבוא יתעטף עשו בטלית, ומהי טעותו / בחינת "תשובה מייסורים", ומדוע שייכת דווקא בישראל / בחינת כיסוי הטלית אצל הצדיקים הנקיים מעוונות
להסתתר תחת הטלית – ציצית במשנת רבי צדוק הכהן מלובלין
מ"ג – טעמים למנהג להתעטף בטלית ביום הכיפורים
[67 – רדב"ז, ב"ח, מג"א, ר' צדוק הכהן, שפת אמת, אר"י ז"ל, רמח"ל, הרב פינקוס, ליקוטי הלכות ברסלב]
המנהג ומקורו / ביוה"כ נוהגים כמלאכים / העיטוף ואמירת י"ג מידות / עיקר י"ג מידות – לומר או לקיים? / באיזה זכות חשב עשו להנצל מן הדין / הדרך לכסות את העוונות מפני המקטרגים / הברית הנסתרת והברית הגלויה / המשותף בין גדולי ישראל לפשוטי העם ביוה"כ / ההתעלות מעל הזמן והמקום ע"י הציצית / ציצית בבחינת "איה מקום כבודו".
שער "ולא תתורו"
מהות האיסור ותועלת הציצית
מ"ד – "ולא תתורו" – זהירות מלחפש מצוות חדשות
[4 ב – הנצי"ב מוואלוז'ין]
ביאור הנצי"ב לדברי הספרי עה"פ "והלך בדרכי לבך" / הליכת האדם אחרי נטיית לבו בדרכי עבודת השם / הטעות בחיפוש אחר 'מצוות חדשות' לשם שמים / ביאור חדש בציווי 'ולא תתורו' / ביאור תפקידה של הציצית כמסגרת לכל המצוות / ביאור המאמר "גדולה עבירה לשמה" / "הם המליכו ולא ממני" – חטאתם של בני דורו של הושע הנביא / הגדרת החזו"א ביחס לעושים לשם שמים אך שלא עפ"י השו"ע
ציצית, לא פחות ולא יותר – רבינו הנצי"ב בספר 'העמק דבר'
מ"ה – "למען תזכרו" – ההתבוננות בנקודה הפנימית
[28 – שפת אמת, דרשות הר"ן, רבי צדוק הכהן]
החילוק בין ציצית למצוות אחרות בענין הכוונה הנצרכת / "ולא תתורו" – הסתכלות חיצונית לעומת התבוננות פנימית / ציצית מלשון "מציץ מן החרכים" / חוסר הביטחון בכח עצמו הוא גאווה ולא ענווה! / החילוק בין החסיד ואיש-ההמון העושים מעשה זהה / התורה אינה נותנת חיות למביט בה בהסתכלות חיצונית
אתה אפס… ההתבוננות הפנימית המעצימה – ביאור ענין כוונה בציצית
שער "הכנף פתיל תכלת"
עניינו של חוט התכלת בציצית
מ"ו – "מה נשתנה תכלת מכל מיני צבעונים" – רמזי התכלת והלבן שבציצית לפי רבי חיים מוולוז'ין
[71 ב – רוח חיים למהר"ח מוואלוז'ין]
הלבן שבציצית רומז לנקיות מאיסורי לא תעשה / הצבע שבציצית רומז לקיום מצוות עשה / כדי לזכות ל'וראיתם אותו' העיקר הוא קיום מצוות עשה והוספת טוב / צבע התכלת רומז למצות תלמוד תורה / תכלת דומה לים – התורה והמצוות הן עצם חיי האדם / על האדם בתחילת דרכו לעסוק בתורה ובמצוות תמיד בקביעות, על אף שהוא בהכרח שלא לשמה / ים דומה לרקיע – עסק התורה והמצוות שלא לשמה צריך להיות במטרה להגיע על ידיהן למדרגת לשמה / רקיע דומה לכסא הכבוד – בקיום המצוות ובפרט לימוד התורה לשמה מתעלה האדם מעל לעולם הטבע וזוכה להיות מרואי פני השכינה, ואזי הוא ניצול מכל עבירה
מ"ז – "בראותם תכלת מרדכי" – הציצית גילתה על חשיבות עבודת ה' מאהבה
[49 – הגר"א, חתם סופר, עטרת ישועה]
חקירת הגרי"ז בענין שמחת היהודים בשושן / מהם סוגי המלבושים שלבש מרדכי, ומהי 'תכלת מרדכי' / ביאור ענין 'עבירה לשמה', והקשר לדין 'עשה דוחה לא תעשה' / מצינו 'עבירה לשמה' אצל מרדכי ואסתר / כיצד מעוררים את הגבורות כנגד עמלק / הגילוי הנפלא שגילתה 'תכלת מרדכי' / "הדר קיבלוה מאהבה" – עבודת ה' מאהבה עדיפה על יראה
מ"ח – שלושת רמזי התכלת, המיישרים את דרכו של האדם
[64,65,66 – בעל העקידה]
כיצד מעמידים סולם רוחני המוצב ארצה ומגיע השמימה / גילוי הכוחות המניעים את האדם / עצתו של אריסטו להצלחת האדם / תכלת מלשון 'תכלית' / המיוחד בצבע התכלת והלימוד מכך / פתיל התכלת שזור לבדו בין הפתילים הלבנים, והרמוז בכך / מיהו העקשן האמיתי / למי מועילה הציצית לשמש כתזכורת
ציצית – לכוון את המנועים – עקדת יצחק חלק א'
הסולם של הציצית – עקדת יצחק על פרשת שלח – חלק ב'
להציל משתי הטעויות – עקדת יצחק על פרשת ציצית – חלק ג'
מ"ט – "ושפוני טמוני חול"- זבולון מקדש את החולין בזכות 'תכלת' ו'זכוכית לבנה'
[69 – מי השילוח, ר' צדוק הכהן, שפת אמת]
אוצרותיו של זבולון / י"ב השבטים מגלים י"ב דרכים בעבודת ה' / "שהשכין שכינתו ביניהן" – עבודת שבט זבולון / כיצד התכלת מסייעת לזבולון בגילוי האלוקות בחוצות / ע"י בחינת 'זכוכית לבנה' מתקיימים אצל זבולון היראה הטהורה יחד עם חיי המסחר / ישוב הדעת של זבולון / מכח הכיסופים של זבולון לעבודת ה' הוא נעשה גדול מיששכר / אשת הת"ח חשובה 'זבולון' / ביאור כיצד נמדדת זכותה
כח הציצית של שבט זבולון – איך זבולון עושה ביזנס?
מאמרי אהבה ויראה
נ' – החוט המשולש – הציצית מקיפה את שלוש המידות של האבות
[31 – ר' צדוק הכהן]
שתי הבחינות של 'החוט המשולש' / מצוות המגינות לזמן ומצוות המגינות בתמידיות / "חסד לאברהם" – מידת האהבה והקירוב / מצות מזוזה כנגד האהבה / "פחד יצחק" – מידת היראה, והכעס נגד הרע / עשו לקח מידה זו ועיוות אותה / תורה שבע"פ באה מן היראה ומביאה לידי יראה / מצות נר חנוכה כנגד היראה וכנגד תורה שבע"פ / "אמת ליעקב" – ראית האמת בכל המצבים / זכירת האמת ע"י הציצית, וכח החוט המשולש
החוט המשולש – ציצית במשנת רבי צדוק הכהן מלובלין
נ"א – גודל מעלת היראה המתבטאת במצות ציצית
[9 – תניא פרק מ"א]
מהי "היראה הטבעית" שבלב כל ישראל, וכיצד היא מתעוררת / ביאור המושג 'בשבילי נברא העולם', והשפעתו על האדם / ההתבוננות הראויה לפני לימוד תורה וקיום מצוות / מהו 'הרצון העליון' וכיצד הוא מביא לידי דביקות / קבלת עול מלכות שמים ע"י הציצית – 'עבודה שלימה'
גדלות מעלת היראה ועבודת הציצית – תניא פרק מ"א
נ"ב – אהבה ויראה במצות ציצית
[21,22,23,24 – כלי יקר, רמח"ל, מהר"ל, קדושת לוי, בעש"ט, מאור עינים, אדמו"ר האמצעי מחב"ד, מכתב מאליהו, מי השילוח, יסוד העבודה מסלונים, שם משמואל, חת"ס]
סתירות בין רמזי האהבה והיראה בפרשת ציצית / היראה האמיתית אינה פחד, ואינה רק אמצעי להנצל מן החטא אלא תכלית בפני עצמה / היראה המובחרת ביותר – "יראה הבאה מכח האהבה" / ביאור נוסח "בדחילו ורחימו ורחימו ודחילו" / "בשני יצריך" – כיצד עובדים את ה' ביצר הרע / "אהבה ויראה נפולות" – לרומם הרגשות גשמיות ולעשותם השגות רוחניות / "בת קול יוצאת וכו'" – כיצד שומעים אותה / ביאור מהות היראה הרמוזה בציצית, והטעם שהיא הכרחית לאהבה ומשלימה אותה / רמזי הלבן והתכלת, ומהו "דומה לים" ו"דומה לכסא הכבוד" / הטעם שעשיית חוטי לבן קודמת לתכלת
ציצית וקבלת התורה – יראה ואהבה
שני סוגי ציצית – יראה תתאה ויראה עילאה
נ"ג – גדילי אהבה מכוסים ופתילי יראה מגולים
[33 – מי השילוח איז'ביצא]
העולמות המגולים והעולמות המכוסים המתמודדים בתוך הלב / יהודה ויוסף שבתוך כל אדם / מה פירוש השאלות ששאלו את בן זומא כשהציץ ונפגע?
גדילי אהבה מכוסים ופתילי יראה מגולים – ציצית במשנת מי השילוח איז'ביצא
נ"ד – למה לומדים את ההלכה של עשה דוחה לא תעשה משעטנז בציצית?
[82 – רמב"ן, משך חכמה, נועם אלימלך, אמרי אמת לובלין, הנצי"ב, האריז"ל]
למצוא את האיזון המדויק בין אהבה ויראה / ביאור הדחיה של 'עשה דוחה לא תעשה' לפי דברי הרמב"ן והמשך חכמה / ביאור ענין ציצית כאיזון מדויק של אהבה ויראה המובילה אל האמת, מדברי הנועם אלימלך ואמרי אמת לר' לייבלה אייגר מלובלין / ביאור ענין שעטנז – צמר ופשתן, תאוה וכעס, אהבה ויראה, קין והבל. השילוב הנכון והלא נכון ביניהם / ביאור המושגים שמים וארץ לפי דברי הנצי"ב בהעמק דבר, וביאור היחוד שלימד האר"י ז"ל בדרושי ראש השנה למי שנשמתו משורש קין, ארץ ויבשה.
למצוא את האיזון המדויק בין אהבה ויראה
נ"ה – בגדר חובת בדיקת ציציותיו בכל בוקר
[13]
זמן הבדיקה / מדוע לא סומכים על חזקה / שיטת הערוה"ש וסייעתו שאינו אלא מידת חסידות / שיטת הגר"א והמ"א וכפי שהביאם המשנ"ב שהיא חזקה גרועה / ביאור שיטתם בגדר החובה לברר כשאפשר לברר / שיטת המלבי"ם באצה"ח לא סומכים על חזקה דלהבא / מקור דבריו ושיטות הראשונים בזה / מחלוקות הראשונים בזה לגבי קטנה שחוששת שמא אביה קידשה במדינה / נפק"מ האם חשש וסתות שהוא נוגע לעתיד הוי דאו' וכשיטת הרמב"ם / מהלך חדש לבאר הטעם הפנימי לדין הבדיקה
בדוק את ציציותיך כל יום! הבנה חדשה בענין חיוב בדיקת הציצית לפני הברכה
נ"ו – סדר עבודת הבוקר של ציצית ותפילין כדרך לזכות לדיבור ועבודת אמת
מי שפרע מדור המבול ודור הפלגה יפרע ממי שאינו עומד בדיבורו / שיזכה פעם אחת בימי חייו לדבר דיבור אחד של אמת לפני ה' / קרוב ה' לקוראיו באמת / עבודת הסימנים בראש השנה, והזכרת הפסוקים בתפילה הוא דיבור אמת / בא אתה וכל ביתך אל התיבה – לקשר המחשבה לדיבור / סוד הזוה"ק כי בסידור תקנת חז"ל עולה לו כדיבורי ועבודת אמת
[לצערינו ההקלטה לא מספיק ברורה]
נ"ז – שקולה מצות ציצית כנגד כל המצוות כולן
[47,48]
פרק א'
הקדמה למצוות השקולות / יחודיותן של שבעת מצוות שנאמר עליהן 'שקולה ככל המצות' / שאר המצוות שנאמר עליהן כי שקולות הן
פרק ב'
שקולה מצות ציצית כנגד כל המצוות כולן / ה' מקורות מהתורה ששקולה היא – רש"י והרמב"ן / נ"מ בין רש"י לרמב"ן לזה"ז שאין תכלת וביאור / דברי רש"י / ר' אברהם בן הגר"א דווקא הציצית שקולה משום שהיא הראשונה
פרק ג'
ט' ביאורים מדוע שקולה מצות הציצית כנגד כל המצוות / הב"ח – יזכר בגמטריא וממילא בכל המצוות, ועוד משום התכלת / האם זה מחלוקת איזו מצוה היא השקולה / גדולה ושקולה ככל המצוות או מביאה לכל המצוות / ביאורי החינוך והכת"ס שהוא חותם עבדות שמזכיר את כל המצוות / האלשיך הק' והמלבי"ם בזכרו וברצותו לקיים התרי"ג מצטרף מחשבתו למעשה / המלבי"ם והמהרש"א שהוא מזכיר את האמונה של קרי"ש / ספר הבתים – הציצית מעוררת את השכל וממילא נזכר בכל המצוות / הרי"ם והשפ"א – קדושתה על האדם שקולה ככל המצוות
פרק ד'
המהר"ל והמשך חכמה הציצית מלמדת את תכלית המצוות / הקדמה לביאורם היאך עבודת המצוות מתקנת את האדם ואת העולם / ביאור המהר"ל והמש"ח כי הציצית מלמד על כח האדם בתיקון הבריאה / דברי המהר"ל המשלימים לדברי המשך חכמה / לא תתורו – והייתם קדושים לאלוהיכם לאור דבריהם
פרק ה'
כל המקיים מצות ציצית מעלין עליו כאילו קיים כל המצות וק"ו לשאר מצות – ספרי / האם ציצית קלה משאר המצוות או חמורה וגדולה מהם / כשהקב"ה מסתכל בכסא הכבוד שלו נזכר במצוה זו שהיא כנגד כל המצות
פרק ו'
הנוגע להלכה מזה / דקדוק דברי הרמב"ם בנ"מ להלכה הנובעות מזה / החילוק בין זה לת"ת, ושבת וע"ז שגם שקולות / חידוש הגר"ח בחילוק בין שבת לציצית / הלכה למעשה הנובעים מזה ששקולה / הלכה למעשה
שקולה מצוות ציצית כנגד כל המצוות – באור הענין – חלק א'
נ"ח – כוונת הקשרים והחוליות שבציציות
[52]
מעלתם של חוליות וכריכות הציצת שעושה בעצמו בכוונה / ביאור השיטות במניין הכריכות וטעמם בדרך הפשט / וראיתם אותו וזכרתם – מה צריך לראות / סיכום קצר מהמבואר במאמרים באופן לבוא לזכירת המצוות / טעמם עפ"י פנימיות שעל ידם נעשה מרכבה לשכינתו, וכסא למלכותו / השמות הקדושים שכיוון האריז"ל בל"ט הכריכות בלבן, ובתכלת / הכוונות מהגר"א לקשר שמים וארץ / מנהגינו לכוון בפשיטות כנגד הוי"ה אח"ד (מסידור ר' קאפל) / העולה הלכה למעשה בקשירה
איך קושרים ציצית? הדגמה, כוונות והלכות
רמזי הציצית
בתורתו של הגאון רבי שמשון רפאל הירש זצ"ל
הקדמה
"המצוות כסמלים" – שיטת הרש"ר הירש בביאור טעמי המצוות
מאמר א
[10]
הציצית מרוממת מהתמסרות לתאוות להתמסרות לקדושה
שני חלקי הזכירה במצות ציצית / פירוש המושג "לתור" במובן הרוחני והגשמי / הסכנה בשימוש בלב ובעיניים כ'מצפן' / ה'זכירה' כמחסום להפלגת הדמיון / דרגת 'אדם' ודרגת 'יהודי' / מהי קדושה
שלטון המוסר על הגוף -ציצית במשנת הרש"ר הירש זצ"ל
מאמר ב
[11]
הבגד והפתילים כסמל לכיסוי החומריות ורתימתה לקדושה
פירוש המילה 'לבוש' / מתי נתחדש הצורך בלבוש / גישות שונות ביחס אל החומריות / מהו "עני ורוכב על חמור" / ציצית מלשון "ויצץ ציץ", כפורחת מן הבגד / הגדילים הקשורים והפתילים הפתוחים – פרישות קודמת לקדושה /"חוט של כרך עולה מן המנין" – להכניס את מסגרת השליטה העצמית אל תוך הפנימיות
חירות של אמת – ציצית במשנת הרש"ר הירש
מאמר ג
[12]
פתיל התכלת – המקשר בין הארץ לשמים
שימוש התכלת במצוות נוספות / ייחודיות צבע התכלת, והיפוכו בצבע האדום / "טלית שכולה תכלת" – טעותו של קורח / "יעקב קראו בית" – החילוקים בדרך העבודה של האבות / עניינם הסמלי של המספרים שש, שבע ושמונה, וכיצד הם רמוזים בציצית / בעזרת מספרים אלה, והחיבור שבין התכלת והלבן, הציצית מחברת שמים וארץ
תכלת, החוט השמיני – ציצית במשנת הרש"ר הירש
מאמר ד
[14]
שתי פרשיות ציצית כנגד שני תפקידי הציצית
שתי פרשיות הציצית והחילוקים השונים ביניהן / התפקיד הרוחני והתפקיד הגשמי של הבגד, וכנגדם שני תפקידי הציצית / ה'בגד' המטעה וה'כסות' המגינה / החילוק בין 'כנפי' ו'כנפות', ויסוד ההטיות בלשון הקודש / משמעות צורת האותיות וצליל המילים, וביאור המילה 'כנף' / טעם הזכרת דין ארבע כנפות רק בפרשה אחת / 'לדורותם' – אפילו לדור תם
על כנפי הבגד פנימה, על כנפות הכסות החוצה – ציצית במשנת רש"ר הירש
מאמר ה
[15]
הציצית, סמל הענוה והשלום במחאה על הבריונות והתאוה
"בזיעת אפיך תאכל לחם" – מקללה קשה לשאיפה נחשקת / לובש הציצית מקבל את כוחו של הכהן הגדול / שיעבוד העולם והאנוכיות שבאה בעקבותיו / ממלכת הכהנים והמסר שלה לעולם / ארץ ישראל לעומת 'ארבע כנפות' / "והחזיקו בכנף איש יהודי" – הצטרפות האומות לרעיון התכלית האלוקית
פתילי החירות מתנופפים במחאה נגד בריונות התאווה – ציצית במשנת רש"ר הירש
מאמר ו
[17]
ההקבלה בין ציצית לברית מילה
"והיה תמים" – הטעם שנעשה אברהם 'תמים' ע"י המילה / שתי מדרגות בכריתת הברית של הקב"ה עם אברהם / שתי המדרגות רמוזות בחוטי הלבן והתכלת שבציצית / הכנעת הגשמיות אין פירושה ביטול עולם הזה / החילוק בין דת המבוססת על חרדה קיומית, לדת המבוססת על התעלות רוחנית / ביאור הטעם שמילה וציצית נוהגות דוקא ביום / רמזי מילה ופריעה, וכנגדן גדילים ופתילים שבציצית
ציצית וברית מילה – במשנת רש"ר הירש
מאמר ז
[18]
החיבור המקודש בין השעטנז לציצית
כלאים מלשון 'כליאה', וטעם איסורם / לימוד מכך לנושא חינוך הילדים – אין לכלוא את הכוחות שלא כפי טבעם / כלאי בגדים מסמלים את שיעבוד הרוח אל החומר / בציצית תערובת הכלאים מתעלה ומשמשת לקדושה / התועלת מן הציצית תלויה בהכרת פחיתות הגוף / הטעם שציצית אינה חובה למי שאינו לבוש בבגד
שיעבוד שעטנז וכלאים מול חירות הפתילים – ציצית במשנת רש"ר הירש
למען תזכרו
זכרון וכוח המדמה – הציצית ומשנת מוהר"ן
[6,7,8,26,38,44,45,46,50,51, ליקוטי מוהר"ן, ליקוטי הלכות ושאר ספרי ברסלב]
מאמרי יסוד: ג' פרקים
ביאורים במצות ציצית תוך הרחבת כמה מהיסודות: ה' פרקים
הכוונה לעבודה מעשית: ב' פרקים
סיכום וקריאת פרשת ציצית לאור היסודות שנתבארו
ציצית תיקון המלכות, ביאור קל על ענין הספירות
כח התיקון הכללי של חוטי הציצית – לימוד בספר 'ליקוטי הלכות' ציצית הלכה א',
ציצית המשכת הלבנונית מהמוח לתקן את הגידים – ליקוטי הלכות ציצית הלכה א'
הפרדת הציצית כבלורית של גויים… ביאור הענין
צעקת הכאב של הציצית – ליקוטי הלכות למוהרנ"ת ציצית הלכה ב'
אזמרה – חוטי הציצית כמיתרי הכינור של ניגון הנקודות הטובות – ליקוטי הלכות ציצית
ריח טוב לנשמה, ציצית והדרך הנכונה לתוכחה מרוממת – ליקוטי הלכות ציצית ה'
ציצית, לזכור את מיתרי הכינור ולמצוא את הטוב האלוקי – ליקוטי הלכות ציצית ה'
ציצית – ההתמודדות עם הקטנות ובירור כח הדמיון – ליקוטי הלכות ציצית ה'
אלי אלי למה עזבתני – עוצמתה של אסתר המלכה – פתילי האמונה והתקווה – סיכום ליקוטי הלכות ציצית ה'
הציצית במשנת הגר"א
[83,84]
תכלת דומה לים, הסכנה… איך החסד והמתנות הגדולות ביותר יכולים להפיל אותנו? ההצלה שבמצות ציצית כנגד שאור שבעיסה.
דווקא הידיעה על המתנה של תשובה, וכוח העליה של הציצית יכולים לתת כח ליצר הרע. איך מתמגנים? / מדברי הגאון מוילנא בביאור על דרך הרמז למגילת אסתר, ומביאור הגר"א למשלי פרק ז' / איך משיגים את סודות דרכי השם? ביאור הגר"א משלי פרק ל' / הקדושה הפוטנציאלית וסכנותיה / מצות ציצית נגד הערב רב 'עלה התאנה'.
ה' מאמרים מהזוהר הקדוש
[מזוהר ח"ג פרשת שלח דף קעד. והלאה, ובהם נתבארו דברי הזוהר הקדוש
ונרמז מקורם של רוב ככל המאמרים בספר הזה]
בכוונת הלב בה' חלקי מצוות הציצית
לבוש הציצית. ראיית הציצית. חוטי הלבן והתכלת. לא תתורו. חוט התכלת
לבוש הציצית
[74]
לבוש הרוחני שהציצית מלבישה את הנשמה / הקדמת הזוה"ק בביאור מהם 'לבושי הנשמה' בעוה"ז ובעוה"ב / השכינה דנה את המטנף את לבושיה (שהוא מי שפוגם באור הציצית) / הלבושים הנעשים מכל המצוות והעבירות תלויות בלבוש הציצית / כל המצוות נעשות לבוש לנשמה לעוה"ב / יחודיותה של הגנתה ולבושה הרוחנית של מצוות הציצית / התבוננות למעשה
לימוד דברי הזוהר בפרשת שלח עם המפרשים
ראיית הציצית
[75]
וראיתם אותו וזכרתם … ולא תתורו וגו' היאך זה מתקיים / ציצית הוא חותם עבדות לזכור ולעשות את מצוות ה' / עיקר מצות הציצית על שם מצוות ההסתכלות בה / וראיתם אותו האם נמנה כמצוה בפני עצמה, או הוא טעם המצוה / ראיית הציצית כראיית הציץ (והאופן שבו הציץ (והציצית) מכפר על עזות פנים) / הארת הציצית בשונה מהארת הציץ מאירה לכל אדם היכן שנמצא / הארת הציץ והציצית כנגד הארות השערות העליונות / הסתכלות בציצית ללא התכלת (שהיא מידת היראה) אסורה כהסתכלות בשכינה / התכלת מזכירה את כסא הכבוד שהוא מלכות בית דוד / בזמן הזה שאין תכלת צריך לכוין לאור הפנימי של התכלת שהיא היראה מלפני שכינתו / הטעם שהרואה תכלת בחלום סימן רע הוא / היראה שהתכלת מעוררת היא מהמעניש ולא מהעונש עצמו / ביאור הדברים היאך היראה מעוררת לאהבה / היאך התכלת מביאה את האדם ליישר דרכיו / התבוננות למעשה
המשך לימוד הזוהר בפרשת שלח עם המפרשים
חוטי הלבן והתכלת
[76]
שירת חוטי הלבן והתכלת בתיקון העולם לעת"ל / השירה שלעת"ל מתייחסת לכנפות הציצית / כנפות הטלית נקראים כנפות הארץ, ושורש המילה 'כנף' / הטעם שלב' חוטי הציצית שכנגד לב' נתיבות חכמה נקראים 'זמירות' / הציצית מעמיד את ה'צבי לצדיק' מידת היסוד שמאחדת קוב"ה ושכינתיה / עי"ז משיג את ה'רזי לי' שמשיג את סוד האמונה והאי"ס / 'אוי לי' זהו חוט התכלת שמאיר את מידת היראה / הקורא קר"ש בלא ציצית שמעיד עדות שקר בעצמו / דקדוק הראשית חכמה שחייבים בלבישת ט"ק כל היום כולו / היחוד השלם דווקא ע"י איחוד התכלת עם הלבן, אהבה ויראה כאחד / התבוננות למעשה
ולא תתורו
הציצית מעידה ומזהירה את האדם להישמר בדרך הרע/ הקדמת דברי הספרא כי כנגד ד' הציציות עומדים ד' מלאכים על האדם / עדות ואזהרת המלאכים לאדם על כל אבר ואבר (רגליו, עיניו, פיו, ידיו) / קדש לי כל בכור – לקדש את ראשית מחשבת האדם בקומו בבוקר / התפילין והציצית מביאים את האדם לתיקון דרכיו / הקדמת התפילין לציצית / ד' כנפות הציצית כנגד ד' עדים אלו / התבוננות למעשה
לימוד ספר הזוהר הקדוש בפרשת שלח עם המפרשים
חוט התכלת
[77]
חוט וצבע התכלת כנגד מידת מלכותו ושכינתו / מניין חוטי התכלת / התכלת היא מגלה את מלכותו בעולם בפועל / התכלת בזכות 'מחוט ועד שרוך נעל', ההיבדלות המוחלטת מכח הרע / תן לי הנפש והרכוש קח לך – אם מחוט ועד שרוך נעל / צבע התכלת בכיסוי המשכן, וסגולתו להשפיע לקליפות ולהבדילם מהקדושה / הטעם שהיום אין תכלת, וכוחו לבטל עין הרע / טעם מניין הכריכות והחוליות שבתכלת / מקורו של חלזון התכלת מהכנרת או מים הגדול / כנרת כנגד כנורו של דוד המלך שמעורר את היחוד העליון / שורש המילה 'מצוה' היא יחוד המלכות וקב"ה וזהו 'וזכרתם את מצוותי' / המלכות והיראה היא השער לכל המצוות והיא המושגת בתכלת / סוד תשמישי מצוה נזרקין שנאמר על הציצית שיורדת להאיר למטה / לב' החוטים כנגד לב העולם ולב האדם ששם שוכנת מידת המלכות / לא תתורו אחרי לבבכם ואחרי עיניכם – אלא אחר הלב העליון שהיא שכינתי ומלכותי / זכירת יציאת מצרים תלויה בזכירת הציצית שבה מתגלית מידת מלכותו / הגילוי השלם של מלכותו תהיה רק לעת"ל כשישראל יהיו על אדמתם / התבוננות למעשה