הארון והתורה – אוסף פירושים ווארטים וסיפורים על פרשת תרומה – ביהמ"ד משאת מרדכי ל' שבט תשע"ה

פעמותיו – פינות או רגליים? רש"י, ר"א אבן עזרא ורמב"ן.

רש"ר הירש – בדי הארון מעבירים את הארון ממקום למקום והמסירם לוקה, לרמז על התורה שהיא הדבר היחיד שלא תלוי במקום כלל.

הסתירה שבין פסוק י"ד לפסוק ט"ו, בצורת הבדים שבארון, וביארו בגמרא שהבדים מתפרקים ואינם נשמטים, וביאר רש"ר הירש שהם מחזיקי התורה שקשה מאוד אם יעזבו את התורה, אבל יבואו אחרים במקומם.

עץ חיים היא למחזיקים בה, ולא למחזיקים אותה…

ביאורו הנפלא של הבן איש חי שהזכות לעולם הבא היא רק בכח התורה.

הנושא משא בשבת למעלה מי' טפחים חייב, שכן משא בני קהת, והראיה מהמזבח ומהארון הנישא בכתף. ולכאורה הרי הנושא חי בשבת פטור כי חי נושא את עצמו, והרי הארון נושא את נושאיו? ואולי נושא חי יהיה חייב כקושית הרב מטשיבין. והביאור הוא שחייבים מצידנו לשאת את הארון, אבל בפועל צריך לדעת שהארון נושא אותנו. וכן הוא בהרבצת תורה.

כל עם ישראל בנו את הארון יחד. לדעת הרמב"ן כדי שיזכו כולם לתורה. ולדעת רבי חיים פלטיאל שכולם חייבים בכבוד התורה.

דורו של רבי יהודה בר עילאי – עמל התורה.

אמתיים וחצי ארכו – כל המוסיף גורע, רש"י והגר"א.

כל האמות בארון בחצאים, לזכור שיש עוד הרבה עבודה… סיפור נפלא מבעל התניא.

דברי תורה וסיפורים מחזקים
נהנתם? שתפו אחרים, הם יודו לכם.

הוסיפו את התגובה שלכם:

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן