דבר תורה קצר לפרשת וארא מספר מי השילוח – שתישאר האפשרות לגלות אלוקות…
מי שאמר לעולמו די, יאמר לצרותי די.
מטרת הצמצומים והדינים בעולם.
מספר מי השילוח ח"א על פרשת מקץ.
דבר תורה קצר לפרשת וארא מספר מי השילוח – שתישאר האפשרות לגלות אלוקות…
מי שאמר לעולמו די, יאמר לצרותי די.
מטרת הצמצומים והדינים בעולם.
מספר מי השילוח ח"א על פרשת מקץ.
2 תגובות
נא לתת מקור
רש"י (בראשית – כ"ו, ג'): "מי שאמר לעולם די, יאמר די לצרותי"
תודה רבה.
אכן זה לשון רש"י שם, ומקור הדברים בהרחבה במדרש תנחומא פרשת מקץ פיסקא י"א:
ואל שדי (בראשית מג, יד). מה ראה יעקב לברכם באל שדי, ללמדך שהרבה יסורין עברו על יעקב, עד שהיה במעי אמו היה עשו מריב עמו, שנאמר ויתרוצצו הבנים (בראשית כה, כב). וכן הוא אומר על רדפו בחרב אחיו ושחת רחמיו (עמוס א, יא) ברח מפני עשו ללבן והיה שם עשרים שנה בצרות רבות, שנאמר הייתי ביום אכלני חרב ונו׳ (בראשית לא, מ). ואחר שיצא רדף לבן אחריו להרגו, שנאמר וירדוף אחריו דרך (שלשת) [שבעת] ימים (בראשית לא, כג), נמלט מטנו בא עשו בקש עוד להרגו והפסיד עליו כל אותו הדורון, עזים מאתים וגו׳ (בראשית לב, יד). יצא מעשו באה עליו צרת דינה, יצא מצרת דינה באה עליו צרת רחל, אחר כל הצרות בקש לנוח קמעא באה עליו צרת יוסף, והכתוב צווח לא שלותי ולא שקטתי ולא נחתי (איוב ג, כו). אחר כך באה עליו צרת שמעון, אחר כך צרת בנימין, לפיכך היה מתפלל באל שדי ואומר מי שאמר לשמים וארץ די יאמר ליסורי די. לפי שכשברא הקרוש ב״ה שמים והארץ היו נמתחין והולכין עד שאמר להן הקדוש ברוך הוא די, לפיכך כתיב ואל שדי:
ובסגנון דומה במדרש רבה פרשת מקץ פרק צ"ב פיסקא א'.